سفیدچاله علم

سفیدچاله علم

سفیدچاله یک مفهوم تئوری در نظریه نسبیت انیشتین است که آنچه توسط سیاه‌چاله‌های فضایی بلعیده می‌شود را به بیرون باز می‌گرداند. حال ما سعی داریم تا آنچه را که با سیاه‌چاله‌های سیاست‌های غلط علمی کشور از ما گرفته شده است را با سفیدچاله به ایران بازگردانیم...

انجمن ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۵۵ ب.ظ

داستان پیدایش آن

شاید انجمن علمی دانشجویی بین رشته‌ای ترویج علمی و فناوری دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹ تأسیس شده باشد اما آغاز کارشان برمی‌گردد به روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در سال ۱۳۹۷. جایی که چندین و چند انجمن علمی دانشجویی از سراسر دانشگاه تهران کنار همدیگر جمع شدند تا برای جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه برنامه‌هایی را برگزار کنند.

خروجی آن گردهمایی‌های دانشجویی منجر شد به برنامه‌هایی از قبیل نمایشگاه علم در قاب هنر و مسابقات سخنرانی علمی ترویجی که نامش را ابتدا UTTED گذاشتند و همین نام بود که باعث جمع شدن فعالان دانشجویی ترویج علم دانشگاه تهران زیر یک پرچم شد. شاید ایده‌های دیگری که داشتند مثل نمایشگاه روز علم و یا علم در قاب هنر تا یکسال دیگر که دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران برگزار می‌شد، خبری ازشان نبود؛ اما ایده‌ی مسابقات سخنرانی‌های علمی ترویجی UTTED روی زمین نماند و افراد پای کار و علاقه‌مندی از سراسر دانشگاه تهران پیدا شدند تا این مسابقات را برای بار دوم در اسفند ۱۳۹۷ و بار سوم در اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار کنند. به طوری که وقتی دیگر رویدادهای روز جهانی علم سال ۱۳۹۷ در آبان ۱۳۹۸ دومین دوره خود را برگزار می‌کردند، UTTED و تیم فعالش برای رویداد چهارم خود آماده می‌شدند.

کرونا که یک غافلگیری عظیم برای همه‌ی فعالان حوزه‌ی علم و فرهنگ بود، این تیم دانشجویی را نیز بی‌نصیب نگذاشت و باعث شد دوره‌ی پنجم این مسابقات علی‌رغم این که آماده بود تا در اسفند ۱۳۹۸ برگزار شود، به مرداد ۱۳۹۹ موکول شود.

اما پس از این دوره پنجم بود که علاوه بر این مسابقات و نشریه (موضوع بعدی بحث) صاحبان ایده و افراد پای کار دور هم جمع شوند و برای ادامه دادن این مسیر و انجام چندین و چند کار خارق‌العاده‌ی دیگر، انجمن علمی دانشجویی بین رشته‌ای ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران را پایه‌گذاری کنند.

نخستین انتخابات این انجمن در آبان ۱۳۹۹ برگزار شد. پس از آن نام UTTED را زمین گذاشتند و نام دلتا را برای خود انتخاب کردند! و اکنون نیز این انجمن علمی دانشجویی در حال فعالیت در دانشگاه برزگ تهران است. دوره‌ی ششم دلتا در زمستان ۱۳۹۹ و هفتم آن در بهار ۱۴۰۰ ادامه‌ی پرکار و کار درستی از همان روش قدیم با رنگ‌وبویی جدید است.

صد البته که این مسابقات تنها کار این گروه و انجمن نبوده است و نیست و آن‌ها در دیگر مسابقات و جشنواره‌هایی که با ترویج علم سروکار دارد و داشته باشد همواره حضوری فعال داشته‌اند. مانند: مسابقات دفاع ۳ دقیقه‌ای پایان نامه‌ها در دانشگاه تهران، رویداد روستایی شو و...

نشریه علمی ترویجی دلتا

از همان زمان‌ رویداد دوم بود که این تیم شروع کرد به تهیه‌ی یک نشریه علمی دانشجویی. نشریه‌ای که به جز شماره‌ی نخست آن که صرفا یک گزارش از برگزاری رویداد روزجهانی علم در خدمت صلح و توسعه در سال ۱۳۹۷ بود، شماره‌های بعدی آن پیرامون مباحث مطرح شده در مسابقات و از همه مهمتر جریان ترویج علم در ایران بود.

نشریه‌ای که در هر شماره سعی داشت خلاءهای حوزه‌ی ترویج علم را با نگاهی دانشجویی ببیند و آن‌ها را بر طرف کند. چهره‌های فعال و پای‌کاری را برای مصاحبه و گفت‌وگو انتخاب می‌کرد. کسانی که در چرخه‌ی علم و ترویج علم یا در نقش مروج بودند، یا دانشمند و یا سیاستگذار و مسئول! چهره‌هایی مثل عطا کالیراد، مجید سرسنگی، اکرم قدیمی، سیاوش صفاریان‌پور و.... .

گزارش‌ها، مقالات و یادداشت‌های افراد دغدغه‌مند فضای ترویج علم نیز همیشه در شماره‌های این نشریه موج می‌زند. کسانی که فارغ از پرداختن به موضوعات علمی، گاه خود علم، رویکرد و روش علمی و وضعیت ترویج علم در ایران را مورد سوال قرار می‌دهند. این‌ها البته علاوه بر آن فرصتی است که به دانشجویان داده می‌شود تا موضوعات مورد علاقه‌ی خود را از دریچه‌های علم یا فرهنگ ترویج کنند.

مجموعه‌ای از هماهنگی‌ها، کار تیمی و کیفیت بود که باعث شد تا این نشریه علاوه بر افتخارات دیگر خود بتواند تا از کمیته‌ی اعطای امتیاز حرفه‌ای دانشگاه تهران به نشریات دانشجویی، امتیاز علمی حرفه‌ای را دریافت کند.

چهره‌های پای کار

البته که نمی‌توان یک فعالیت دانشجویی را تنها و تنها به یک افراد مشخص نسبت داد اما ۳ نفر در تاریخ و مسیر ایجاد و تبدیل UTTED به انجمن ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران نقشی بی‌بدیل داشته‌اند.

نام علی اصغر خلیلی، فاطمه سخاوت و امین صادقی در تاریخچه‌ی این این رویداد، نشریه و حتی انجمن می‌درخشد.

البته چهره‌هایی مانند مهران صادقی، سید فخرالدین برقعی، مریم بهرامی نصب، علیرضا صبا،‌ فرشته کرمی،‌ زهرا توکلی، مصطفی طاهری، ملینا براز و امیرحسین طوفان‌پور کسانی بودند که در بیشتر رویدادهای UTTED حضوری فعال داشته‌اند. از داوری تا رسانه و روابط عمومی و تمام کارهای اجرایی عمدتا بر عهده‌ی همین تیم فعال بوده است. نشریه UTTED نیز در آغاز راه و تا شماره پنجم با مدیرمسئولی علی اصغر خلیلی و سردبیری فاطمه سخاوت جلو رفت.

اعضای تیم UTTED در دیدار با مسئولان فرهنگی دانشگاه تهران. از راست به چپ: فرشته کرمی، فاطمه سخاوت، زهرا توکلی، امیرحسین طوفان پور، فخرالدین برقعی، علی اصغر خیلی، محمدعلی زارع چاهوکی (مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در آن زمان)، امین صادقی، علیرضا صبا، سحر خرمی (رئیس اداره مشارکت‌های فرهنگی دانشگاه در آن زمان)

با انجام انتخابات انجمن ترویج علم و فناوری، علی زندی نظامی، محمدحسین سمندری مقدم، الهه بابازاده، مهدی علم‌باز، وووو نیز اعضای شورای مرکزی این انجمن را تشکیل داده‌اند. علی زندی نظامی از این بین به عنوان نخستین دبیر این انجمن انتخاب شد و محمدحسین سمندری مدیرمسئولی دلتا را در دست گرفت و جایگاه سردبیری آن نیز به الهه بابازاده سپرده شد.

افتخارات انجمن و نشریه

برای کسانی که عشق ترویج علم و به ثمر رساندن یک فعالیت دانشجویی خوب را در سر دارند، هیچ جایزه و پست و مقامی سیرکننده نیست! با این حال این فعالیت بارها و بارها مورد تقدیر نهادها و جشنواره‌های مختلف رسمی قرار گرفته است.

جشنواره بین المللی حرکت که هر سال از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، تا به حال ۳ مقام اول دوره‌های دوازدهم و سیزدهم بخش‌های مسابقه برتر و رویداد خلاقانه را به این انجمن داده است.

دومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران نیز جایی بود تا علاوه بر کسب مقام برگزیده بخش نگاه ویژه انجمن‌های علمی، مقام شایسته تقدیر نشریات فرهنگی نیز نصیب دلتا یا همان UTTED  شود. دیگر افتخار درون دانشگاهی این انجمن نیز برمی‌گردد به مرحله‌ی دانشگاهی جشنواره حرکت در سال ۱۳۹۹ که در آن مقام برگزیده بخش مسابقه و نشریه را به دست آوردند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی