سفیدچاله علم

سفیدچاله علم

سفیدچاله یک مفهوم تئوری در نظریه نسبیت انیشتین است که آنچه توسط سیاه‌چاله‌های فضایی بلعیده می‌شود را به بیرون باز می‌گرداند. حال ما سعی داریم تا آنچه را که با سیاه‌چاله‌های سیاست‌های غلط علمی کشور از ما گرفته شده است را با سفیدچاله به ایران بازگردانیم...

تیک... تیک... نجوم!

دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸ ق.ظ

یکی از فیلم‌های سینمایی مورد انتظار امسال فیلم سینمایی «تیک... تیک... بوم!» با بازی اندرو گارفیلد است. حکایت جوانی که در آستانه‌ی ۳۰ سالگی قرار دارد و از سوی با هزار امید و آرزو در سر، هزاران مانع و مشکل را پیش پای خود می‌بیند. مجله «نجوم» نیز مهر امسال ۳۰ ساله می‌شود و در آخرین شماره خود به صورت ویژه به نقش و جایگاه مجله نجوم در این ۳۰ سال پرداخته است.

مجله نجوم که قدیمترین مجله علمی ترویجی فعال در حوزه تخصصی نجوم است، مهر امسال سی سالگی خود را جشن می‌گیرد. این در حالیست که در سال‌های اخیر شماره‌های مجله نجوم یا سرعت کم و به طور نامنظم روی دکه‌های روزنامه فروشی پیدا می‌شدند. مشکلات مالی این روزهای گریبان نشریه‌های بسیاری را گرفته است و باعث شده تا فضای مطبوعات چاپی کشور با رکود مواجه شوند. اما نجوم بعد از چند سال بحرانی دوباره روی دکه‌ها آمده است و گویا نظم و ترتیب خود را پیدا کرده است.

در ۲۷۹‌امین شماره پیاپی مجله نجوم، ویژه‌نامه‌ای اختصاصی درباره‌ی عبور از ۳۰ سالگی نجوم را می‌خوانیم. در بخش اول یادداشت‌هایی از بزرگان و چهره‌های مطرح عرصه‌ی فرهنگ، ترویج علم و مطبوعات کشور درج شده است. در این قسمت می‌توانیم یادداشت‌هایی از حسن نمک‌دوست تهرانی، از مدرسان نام‌آور ارتباطات و روزنامه‌نگار پیشکسوت، پرفسور یوسف ثبوتی، چهره‌ای ماندگار در عرصه‌ی فیزیک در ایران، رضا اجنهادی، رئیس انجمن فیزیک ایران، دکتر معین مصلح، رئیس انجمن نجوم ایران، اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج ایران، علی میرزائی، سردبیر نگاه نو و دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران را بخوانیم.

  • علیرضا صبا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی